Amandas blog

En blog hvor jeg vil dele mine erfaringer, overvejelser og oplevelser med andre i min periode fra sommeren 2006 og frem.

Monday, November 12, 2007

Første arbejdsdag i uniform



Der er så mange indtryk her og mit hoved kan snart ikke holde styr på mere. Føler til tider at jeg er havnet på en hel anden planet, med alle disse oplevelser og hverdagsrutiner som er så anderledes end det man har set og været vant til før.
Der er mange ting der undrer mig. Når jeg for eksempel bestiller en cola, vand, juice osv, så får man det altid serveret med sugerør. Selv når jeg køber en band i en kiosk eller i et større marked så får jeg et sugerør med ved siden af.
Kom kørende den anden dag i tuk tuk, og ved vejen så jeg et skilt med en tallerken, gaffel og ske. Ingen kniv på skiltet. Det er nemlig sådan at thaierne sjældent spiser med kniv, og gaflen bruges til at skubbe maden op på deres ske med. Hvis man stikker en gaffel direkte i maden og spiser af gaflen, så anses det næsten som at slikke på kniven. Det synes jeg er lidt specielt og morsomt at tænke på.

Trafikken er helt utrolig her nede, især hvad det angår sikkerhed. Man er ligeglad med om man er tre eller 7 på en scooter. Chaufføren har altid hjelm på, men hvis det er en chauffør og et barn, så har barnet ikke hjelm på. Der er ingen form for sikkerhed når de køre rundt på knallerter og det er overraskende at se knallerterne køre forbi, især hvilket læs de nogen gange kan komme kørende med.

To billeder fra gaden :



Altså, hvis jeg modatager post fra jer på et tidspunkt, så håber jeg i hvert fald ikke at det bliver sendt til denne her postkasse :



Man skal tænke på, at det er en hel anden folkegruppe som er her, med helt andre tankegange og normer og jeg skal love for de også arbejder og reagere i et helt andet tempo end hvad vi er vante til i Skandinavien. Ens tålmodighed bliver virkelig sat på prøve her og man kan kun grine af det og jeg overraskes gang på gang.
Thaierne er overraskende søde og venlige. De vil alt for en og gør hele tiden noget ekstra eller vil yde en ekstra service hvis de har mulighed for det. Især når man er på restauranterne.

Thaierne hilser ved at samle hænderne foran brystet og alt efter hvor højt de løfter hænderne, så er det tegn på hvor stor respekt man har overfor det andet menneske. Det vil sige at så længe jeg ikke har lært de forskellige former at hilse på, så holder jeg mig bare til et enkelt nik med hovedet, når jeg hilser. Det kan pludseligt blive misforstået og blive ”fejl” hvis man holder hænderne for langt nede eller for højt, afhængigt af hvem man hilser på og hvilken status den anden person har. Og for ikke at rode mig ud i alt muligt, så tror jeg det bedste er at hilse ved at nikke her i begyndelsen.



Har nu været på Thailands største ø i lidt ca. 12 dage og vænner mig mere og mere til det for hver dag der går. Phuket er 50 km lang og har en brede på 20 km. Jeg bor på den vestlige kyst af Phuket, som vender mod Andamaner-havet. Min bungalow er i Kata og få minutter der fra (med tuk tuk) ligger hotellet som jeg skal arbejde på i Karon. De to byer er mere eller mindre smeltet sammen og hele vestkysten er fyldt med hoteller hvor af vi har ca. 25 af dem liggende i Kata og Karon.

Thaierne er ikke så gode til engelsk og ens eget engelske sprog kan let blive svækket, da man må tale engelsk som dem, for ellers forstå de ikke een. Man taler et enkelt sprog, for ellers ender det helt galt med kommunikationen. Man siger for eksempel ikke ”May I have one botle of water please?”. Man siger i stedet ”One water” og så skal det helst udtales ”Van vatær”. Meget underligt og sjovt at opleve.
Har også fået det indtryk af thaierne, at de er mennesker som ikke viser følelser. Ligegyldigt hvad man spørger om, så er svaret næsten alt tid ”yes” eller ”Don’t have”. De vil hellere sige ja til et spørgsmål, frem for at sige at de ikke ved det, og så står de der med et stort smil, og man aner ikke om de overhoved har forstået hvad man spørger om.



Tror det hænger meget sammen med deres religion. 95% af befolkningen i hele Thailand er buddhister. (Dog 75% af befolkningen på selve Phuket ø, hvor jeg befinder mig). De fleste er tilhængere til ”Therevada-buddhismen”. (Therevada betyder den gamle lære. De fire sandheder kan befri mennesker og ligger til grund for therevada (i følge Buddha i hvert fald).

De fire sandheder er :

1. Sandhed om dukkha
2. Sandhed om årsagen til dukkha
3. Sandhed om dukkhas ophør
4. Sandhed om vejn til at slukke dukkha.

(Alt liv er dukkah. Dvs smerte, lidelse og sorg). Det kan være vanskeligt at forstå, men det er utroligt spændende at lære om og en fascinerende religion.
Så sent som i morges oplevede jeg deres religion ret ”heftigt”. Jeg kom til hotellet, på min første arbejdsdag i uniform, og der sad ca. otte munke og bad og ”havde messe”. Ved ikke helt hvad de gjorde. De sad i hvert fald på gulvtæpper i skrædderstilling ved siden af hinanden med deres orange stofdragter på sig. Foran dem sad en masse folk i gule t-shirt med hænderne samlet foran deres bryst og sagde nogle ting i kor med munkene. Hallen lugtede af røgelse og der stod turister rundt om dem og gloede.
Jeg turde næsten ikke gå forbi, da det hele foregik i hallen ude foran vores servicekontor på hotellet. Kom ind på kontoret med store øjne. Satte mig ved vinduet og ville på et tidspunkt trække gardinerne fra, og idet jeg gjorde det, så lød der pludseligt en masse knald og brag, så jeg fløj væk fra vinduet af bare forskrækkelse. Jeg tissede næsten i bukserne og idet jeg skulle se hvad det var, så kom der et kæmpe brag og jeg trak gardinerne for igen. Det viste sig at munkene var på hotellet for at ”rense ud” og ”rense hotellet for onde ånder”, og det gøres ved at skyde fyrværkeri af. Det er ikke første gang jeg hører brag og knald her, og bliver vidst heller ikke sidste gang. Hi hi..

Grunden til at alle sad i gule t-shirt var, pga. det var mandag. Alle ugedagene har en farver og mandag er altså gul. Størstedelen af befolkningen har så gule t-shirts på, netop om mandagen, da kongen er født på en mandag og thaierne respekterer deres monarki og deres konge meget. Hvis der står et billede af kongen fremme et sted, så bukker de for kongen på billedet inden de går videre. Meget anderledes forhold de har til deres religion og kongehus, end hvad vi er vant til, og der er billeder af kongen alle steder.
(Har faktisk også selv købt mig en gul "konge t-shirt").

Her ses en bro som man kører under, når man kører mod vest, over til Patong fra Phuket town. Stort billede af kongen på midten :



Jeg havde Open House i dag, for første gang i Thailand og alene. Klokken 15-17 og det var faktisk ok. Jeg var ret skeptisk i starten da jeg ved første syn af vores Open House, bestemt ikke brød mig om lokalet og måden det var indrettet på osv..
Jeg ved absolut ingenting om hotellet, om hvordan deres rutiner er her eller hvordan de "plejer" at gøre nogen ting, så det er utroligt at sidde her i Thailand og være igennem den første dag, som virkelig har været kaos med mange funderinger og ting jeg har undret mig over i løbet af dagen.

Jeg ”burde” nok læse lidt mere på alle papirerne vi har fået og gennemgå de forskellige ting for mig selv, men som skrevet, så har jeg oplevet og set så mange ting nu, smagt og hørt og har haft alle sanserne ude konstant 24 timer i døgnet siden jeg kom, så mit hoved har ikke kapacitet til mere lige nu. Jeg ser frem til at have fri i morgen og glæder mig til at sove til jeg vågner, gå en tur på stranden og mest af alt til bare at være mig selv, alene og uden nogen mennesker omkring mig, som jeg skal forholde mig til. Det er vel også en måde at få ny energi på.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home