Amandas blog

En blog hvor jeg vil dele mine erfaringer, overvejelser og oplevelser med andre i min periode fra sommeren 2006 og frem.

Thursday, September 13, 2007

Bodypaint og AVIS midt i Ramadanen

Her er vi så, malede børn og guider, efter en hyggelig stund i Open House :





Hanne og jeg havde planlagt i en tid, at næste gang vi fik fri sammen, så ville vi leje bil og køre til Olympus. (Et område som ligger sydvest for Antalya). Det var meningen at vi skulle planlægge turen lidt i løbet af torsdagen, så vi kunne køre dagen efter om fredagen. Det lykkedes også, vi var bare ikke i så god tid mht. at få ringet til AVIS og få lejet og hentet bilen. Det var nemlig sådan at der var Ramadan i den periode. 40 dages fastedage, som de har i den muslimske religion, så vi bestilte åbenbart bilen lige inden denne stakkels AVIS udlejer skulle til at spise, så han var sur, rystede over hele kroppen og vi var bestemt ikke populære. Desuden har alle guiderne haft til opgave at skrive ”testamenter” / kompendiumer, om bestemte områder indenfor deres hoteller, og den deadline var selvfølgelig også fredag.

Aktivitet i poolen hvor vi står på surfbrædt og skal se hvor mange hop vi kan lave med sjippetov :



Så efter en hel dag på hotellet torsdag, så fik vi booket bilen, hentet mad med hjem fra restaurant Ferry’s på vejen, og så skrev vi ellers på vores ansvarsområder til sent. Hanne var så træt og kunne slet ikke koncentrere sig, så hun måtte hvile sig på sofaen flere gange. På trods af jeg selv var så træt, at jeg næsten ikke kunne få øje på bogstaverne på computerskærmen, så hjalp jeg og skrev om nogle af hendes ting også. Alt i alt brugte vi lidt for mange timer, i forhold til at vi skulle op næste dag og køre til Olympus, men alt i alt endte det jo fint og vi fik sovet godt og tungt.

For at vende tilbage til Ramadanen. Den niende måned i den islamiske månedskalender indleder Ramadanen, som er den islamiske fastemåned. Ramadanen danner rammen om den måned, hvori de første åbenbaringer, at Koranen blev givet til Profeten Muhammad gennem ærkeengelen, Gabriel. Fasten under Ramadanen er en pligt for enhver muslim, men da det ikke er alle som er praktiserende, så udøves den ikke af alle muslimer.
I fastemåneden må der hverken dyrkes sex, eller være seksuelle tankegange, ingen spisning, rygning, ikke drikke nogen form for væske, mens solen er fremme, og i fasteperioden må der ikke drikkes alcohol overhovedet. Jeg har snakket med mange forskellige tyrkere her nede og nogle er praktiserende og andre ikke, og jeg synes der er stor forskel på HVORDAN man også er praktiserende muslim, så… det er vidst lidt op til individet selv. Ramadanen sluttes af med tre dages festligheder, hvor der spises en masse slik og der deles små gaver ud til børn. Det er skik at hotellerne deler lidt slik ud til gæsterne, som er på ferie.

(Noget af informationen er hentet fra dette link) :

http://www.norrebro.dk/sider/2006/Hvad%20er%20Ramadan.htm

0 Comments:

Post a Comment

<< Home