Amandas blog

En blog hvor jeg vil dele mine erfaringer, overvejelser og oplevelser med andre i min periode fra sommeren 2006 og frem.

Friday, November 02, 2007

4 in 1 - Sukko Spa



Ja, jeg er nu kommet til et land med ca. 65 mio. indbyggere, hvoraf 99% af dem er buddhister. Ikke noget jeg rigtigt har mÊrket prÊg af endnu, men det skal nok komme.

I mit velkomstbrev stod der blandt andet et helt program for min introduktionsuge, hvor jeg skal observere forskellige udflugter, finde rundt i byen, se hotellet osv. Vi har hele 12 dage til introduktionen, s det er ren luksus i forhold til nogle af de andre destinationer jeg har vÊret.
Jeg glÊdede mig meget til at komme i gang med at lÊre noget om Thailand og se noget af ¯en, som jeg skulle arbejde p den nÊste tid. Alt er s spÊndende p grund af den store forandring af at have arbejdet i et muslimsk land ca. 4 timers flyvetid vÊk fra Danmark, og s til nu, hvor man sidder p den anden side af jorden og skal lÊre en hel ny ”verden” at kende.

Den allerf¯rste dag skulle vi p udflugt. ”4in1”.
Jenny og jeg tog en tuk-tuk til vores hotel. Vores i den forstand, at det er hotellet som vi skal arbejde p og vÊre Sungarden hosts. (Phuket Orchid Resort i Karon).

www.katagroups.com

(Tuk-tuk er en motoriseret transportmiddel p tre eller fire hjul som bruges som en slags taxi. Man aftaler prisen med tuk-tuk chauff¯ren inden man stiger op i vognen og det er nemt, billigt og sjovt at k¯re med tuk-tuk).

Jenny og jeg skulle hentes til dagens udflugt som vi skulle med p og observere. Vi spiste morgenmad p hotellet og jeg skal love for at det var en morgenmadsbuffet der sagde spar to. Der var stort set alt og sÂdan en morgenmadsbuffet koster 120 baht. Det vil sige noget der svarer til 13-15 danske kroner. Helt utroligt.

Turen var en halvdagstur, hvor man fik mulighed for at ride p elefanter, se ung-elefanterne lave forskellige artistiske ting, h¯re om hvordan thaierne producerer gummi fra gummitrÊerne, spise en typisk thai frokost i naturen, se aber og vandb¯fler, med mere. Vi skulle blandt andet k¯re i jeeps hen til selve omrÂdet og alt var s spÊndende. Landskabet forandret sig hurtigt fra at have f¯rt p hovedvejen og til at vÊre midt inde i en skov med sm bambushytter, hvor thaierne bor.
Da vi kom frem s jeg pludselig en elefant. Ret urealistisk at 24 timer f¯r havde jeg siddet i en jumbojet og pludselig s jeg s en elefant i en skov og skulle snart op og ride p en af dem.
Mahutterne, elefantrytterne, var klÊdt i samme ”uniformer” og sad klar med deres elefantkroge p deres elefanter og ventede p os.
(Elefantkrogen er den som mahutten styrer elefanten med. En jernstang med en krog, som han ”slÂr” elefanten med, alt efter hvilken retning den skal g osv. Det kan se voldsomt ud, men elefanten har 2,5cm tyk hud, s den mÊrker det nÊsten ikke, hvis det var en mindre pind/stang).

Jeg var klar og parat til at ride p elefant og var (selvf¯lgelig) den f¯rste som skulle op p det store dyr. Man sad to og to p en slags bÊnk, som var fastspÊndt p elefantens ryg, og allerede hjemmefra Danmark af havde jeg fÂet lidt tips om at jeg skulle tage skoene af nÂr jeg skulle ride, da jeg s kunne mÊrke elefantens krop med tÊerne. Og det var rigtig fedt og en sk¯n fornemmelse af at mÊrke elefanten, som f¯ltes som en slags rug gulvtÊppe.

Udsigt fra elefantryg :



Efter den halve times tur var jeg hel h¯j og anede ikke jeg kunne blive s vild med s enormt et dyr. Jeg var helt solgt i dem og gik tÊt p og klappede snablerne og var ligeglad med om den var mudret, beskidt eller prustede lidt elefantsnot p mig. Helt utroligt og fascinerende dyr, som alts er verdens st¯rste landdyr, hvilket jeg syntes var endnu mere fantastisk, at jeg havde siddet p det enorme dyr og kunne f lov til at vÊre s tÊt p det.
Elefanten er desuden Thailands national dyr og der er ca. 3000 elefanter tilbage i hele Thailand, hvoraf 1000 af dem lever frit i junglen.

Elefant sko... he he... simpelthen saa skoenne foedder de elefanter har :



Efter turen var der mulighed for at k¯be frugtkurve, s man kunne fodre elefanterne og alt var bare en stor oplevelse.



Ung-elefantern var ”nuttede” og spillede mundharmonika, bold og dansede for os.
Skoven er fuld af gummitrÊer og thaierne hÊnger halve kokosn¯dder p trÊstammen for at samle ”gummidrÂberne”, som senere skal presses, s saften kommer ud og efterf¯lgende skal det blandes med syre og vand, for til sidst at kunne producere forskellige ting ud af det. Utroligt spÊndende at r¯re ved det naturlige gummi fra trÊet, og at f set selve proceduren.

En elefantunge som var ca 2 aar gammel og var for lille til at vaere med :





Vi kom over til nogle andre sm hytter hvor en thaikvinde skulle vise os lidt forskellige krydderier og vise os, hvordan hun lavede en gr¯n karry blanding. Vi duftede til alle ingredienserne og det hele duftede s friskt og naturligt.
Vi fik en demonstration af, hvordan man ”lige” Âbner og ordner en kokosn¯d og information om alle de forskellige ting de kan anvende kokossen til. Vi s blandt andet fÊrdige flasker med kokosolie, som thaierne isÊr bruger til deres hÂr, s det ser mere glasfuldt ud.



En lille abe p et Âr var bundet til et trÊ og lavede en masse narrestreger. Den hoppede op i trÊerne, hen af jorden, op p et hegn og hen til nogle bambusgrene osv. Den var simpelthen s s¯d, og da jeg ingen frygt havde overfor alle de dyr vi fik lov at se og komme s tÊt pÂ, ja s rakte jeg min hÂnd ud til aben. Den tog fat om min pegefinger med sine bitte sm bl¯de fingre og jeg blev nÊsten hel r¯rt over, at det lille vÊsen havde sÂdan en tillid til et menneske. Den var rigtig s¯d og den ville have vÊret endnu s¯dere hjemme i min bungalow ;)

Her er den : (Til Hanne... nej det er IKKE din abe som har forklaedt sig)



Det blev frokosttid og vi fik en utrolig lÊkker thaibuffet med forskellige slags k¯d og ris i mange forskellig slags chilisaucer. Thaierne spiser utrolig stÊrkt mad og det som vi mÂske synes er utroligt stÊrkt i Skandinavien er smÂting af, hvad de er vant til at spise her.
Der findes ca. ti forskellige slags chilier her, hvor af den stÊrkeste hedder Prik khi noo. En lille r¯d (satan).
P mange restauranter har de ofte flasker med thailandske chilisaucer eller sm skÂle med chilistykker stÂende, s thaierne selv kan ”krydre” deres mad, alt efter behov. (Helt utroligt).


Samme eftermiddag :

Halvdagsturen f¯ltes som en flere dages tur p grund af alle indtrykkene, og samtidigt, s gik dagen alt for hurtigt.
Vi kom til Patong, (¯ens nÊstst¯rste by), og havde halvanden time inden vi skulle til Sukko Spa.
En Spa oplevelse vi sÊlger, med massage, bodyscrub, spa, luksus og omsorg for alle pengene.

www.sukkospa.com

Vi var ca. 20 afsted sammen og k¯rte i en Âben bus. Det tog et godt stykke tid, f¯r vi kom frem og da begyndte det at regne. Alt var utroligt luksuri¯st og da vi sad i hallen og fik information om hvad der skulle forg osv., s fik vi risvand serveret til at drikke og sm vÂde hÂndklÊder, som vi kunne vaske os lidt med. Vi fik vist hvordan vi skulle tage sarongerne pÂ, som vi skulle have p ned i spaen og senere fik vi hver vores thaimass¯r, som viste os hen til vores plads og de var utrolige underdanige over for os, og gjorde alt for os.
Hele oplevelsen af at g gennem de lange gange i de hyggelige badekÂber pÂ, mens det regnede og tordnede vildt udenfor, var en stor oplevelse. Det var som at vÊre p et palads og alt hvad der blev gjort, var meget korrekt og ordentligt og blev gjort med stor omhu og omsorg. Vi l to og to i hvert rum og fik massage og bodyscrub. Jeg tÊnkte, at jeg mÂtte have misforstÂet informationen, s det nok var hele Spa oplevelsen som varede i to timer. Det viste sig at man fik bodyscrub og massage i to timer foruden Spa og badning med mere som vi havde gennemgÂet forinden. Helt utroligt og det var rigtig thaimassage s det ville noget. Flere gange mÂtte jeg tage mig selv i ikke at skrige p grund af det kildede sÂdan og alt p kroppen blev masseret,. Bortset fra der hvor trusserne var. Og nÂr jeg siger alt, s mener jeg alt. Alt andet lev masseret. Et hvert sted, led krog og enhver mindste detalje p kroppen blev masseret. Ja selv hovedbunden og det var s sk¯nt (og samtidigt enormt grÊnseoverskridende), at jeg faldt i s¯vn p et tidspunkt og vÂgnede ved at jeg h¯rte mig selv snorke. Det var s mÊrkeligt at opleve sig selv snorke, da jeg aldrig har pr¯vet at snorke f¯r og de andre var jo ligesom vidner til det og havde ogs h¯rt det, s det var ligesom bare at grine med, selvom det var dybt pinligt i samme ¯jeblik det skete.
Alt i alt en meget anderledes og sk¯n oplevelse, som fik een til at f¯le sig som et nyt og bedre menneske.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home