Amandas blog

En blog hvor jeg vil dele mine erfaringer, overvejelser og oplevelser med andre i min periode fra sommeren 2006 og frem.

Sunday, November 18, 2007

4. nov - To dages jungle safari

Så var det tid til en to dages tur til Khao Sok regnskov. En regnskov som er vurderet til at være ældre end selve Amazonas.

www.khaosok.com

Jeg glædede mig meget og var lidt spændt på at skulle sove i luksus telte i regnskoven. Jeg ser dog lidt træt ud her... hhmm..



Det tog ca. 3 timer i bus inden vi nåede frem. På vejen så jeg hvordan landskabet forandrede sig og mange steder stod der tre flag ved siden af hinanden. Et gult, et blåt og det thailandske flag. Det gule er kongens flag og alle thaierne respekterer utroligt højt deres konge. Alle ugedagene har farver, og da kongen blev født på en mandag, som er gul, så har man altså også kongens gule flag. Det blå er dronningens flag.
Vi fik frokost ved ankomsten og der var utroligt smukt. Primitivt på en luksuriøst måde. Der var en bar så man kunne købe drikkevarer, asfalt på jorden inden under halvtaget, som var lavet af træ og blade. Stort kompleks og område hvor thaierne, som arbejdede der, også boede.

Alle hjalp til og vi fik vores nøgler til vores telte. Jeg delte telt med Jenny og der var alt inde i det telt. Senge, hovedpuder, rigtige badeværelser med toiletter, tandbørster, shampoo, håndklæder, bambusbøjler til at hænge sit tøj op med videre.
Det var sjovt at få lov at indlogere sig i sådan et luksustelt som var mere luksuriøs end den bungalow jeg boede i. Nogle andre turister var ved at tjekke ud, så deres bagage blev transporteret således :



Den allerførste dag skulle vi sejle i kano og ride på elefanter, så vi havde pakket regnjakkerne, og det praktisk tøj på. Der var en thai roer med på hver kano og efter 5 minutter i kano, der så vi allerede vores første dyr.
Se bare her:



Se hvor glad jeg er i kanoen :



Vi sejlede og nød naturen og stilheden. På et tidspunkt sejlede vi i land og så var det tid til kaffe og the pause. Alle thaierne lavede det klart over åbent ild og så fik vi det ellers serveret i bambus grene, så selve bambusen var dannet som en kop. Rigtig hyggeligt var det og det begyndte også at regne, så vi måtte alle tage vores fine regnjakker på:



Vi sejlede videre og så nogle thailandske børn bade i floden. Jeg tænkte pludseligt på om der mon var nogle farlige dyr i floden... hhmm..
Til sidst kom vi frem til stedet hvor vi skulle hentes af jeeps, men inden dag fik vi en lilel pause igen og fik denne gang lidt forfriskende at drikke. Sød lille kop juice man fik her hva? :



Det var utroligt blandet vejr, halvt overskyet og lummert og utrolig høj luftfugtighed. Bilerne nåede frem til de asiatiske elefanter og jeg blev høj bare af at se dem. Jeg er så fascineret af de store dyr. Helt utroligt.
Det siges at der findes ca. 3000 elefanter i hele Thailand, hvoraf 1000 af dem er vilde og lever frit.
Jenny og jeg red på Búl búl som de forreste og så gik turen ellers ind i regnskoven på elefantryg. Stor oplevelse at sidde og gynge frem og tilbage på så stort et dyr og bare høre på lyden af plasken. Ja, plasken fordi elefanten gik i sjap, vand, mudder og store pøle med regnvand ind i mellem blade og krat. Jeg tror aldrig jeg har set så mange grønne farver på en og samme gang blandet ind i mellem hinanden. Palmer, lianer store og små træer, kaffeplanter, gummitræer og mange flere.
Vores elefant ville pludseligt have en gren og rev nærmest et helt træ op. Vi sad begge og holdt vejret og turde næsten ikke se, da elefanten begyndte at rive og ruske i grenen (eller træet) og brugte sine vægt til at hjælpe til). Vi både grinte, skreg og efter hændelsen og efter en tilfreds elefant der så Jenny og jeg på hinanden og vi sad begge og trillede tåre mens vi grinede. Det var en lidt vild oplevelse.



Her er en ret, eller anretning som de blandt andet serverede som lidt snacks. Ristede peanuts med chilier, limeblade og tørede fisk. Det smagte SÅ godt :



Senere på aften stod den på lækker buffet og demonstration af, hvordan man laver en ægte Papaya salat som var ret stærk.
Den stod på hygge og snak og pludselig midt i den hyggelige stemning, så kravlede der en skorpion forbi. Ikke noget man lige oplever hver dag, og det var vidst også ret usædvanligt for personalet at skorpionen var gået ind på ”menneske området”.

Her ses en nysgerrig kat og skorpionen som var på besøg :



Det havde været en skøn dag med mange ubeskrivelige intense oplevelser omringet af grønne farver og lyde af dyr og væsener. Alt var ubeskriveligt overraskende og jeg kunne næsten ikke få nok, da jeg lagde mig i seng i luksusteltet og faldte søvn til alle de forskellige lyde, som var mest domineret af cikaderne.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home