Amandas blog

En blog hvor jeg vil dele mine erfaringer, overvejelser og oplevelser med andre i min periode fra sommeren 2006 og frem.

Thursday, January 25, 2007

Uge 3 og 4 med job og Anaga!





Billederne er fra min biltur, hvor jeg udforskede øen på egen hånd.


Fredag d. 19. Januar

Min fridag, som jeg havde set meget frem til. Den gik med afslapning for alle pengene. Fik læst bog og set nogle film, og så fik jeg gjort hele lejligheden rent, vasket sengetøjet og havde storindkøb. Det var skønt at få ordnet en masse ting den dag og da jeg gik i seng den aften var det bare så herligt at kunne lægge sig i det nyvaskede sengetøj. Når man har fri, så går dagen bare alt for hurtigt, og når man er på arbejde, ja så er det lige omvendt. Der føler jeg nogen gange at man arbejder i en evighed om dagen.
Den dag fik jeg også skemaet for uge fire. Skemaerne går fra mandag til søndag. Til min store forbavselse så jeg at jeg så allerede havde fri onsdag d. 24. januar. Meget usædvanligt at få fri en onsdag, da vi har nye gæster som ankommer om tirsdagen, dagen før, og så har vi byvandring og service på hotellerne om onsdagen. Men det blev altså onsdag, så alle guidernes skemaer passede med hinanden, idet nogle skal på ferie osv.
Jeg tænkte bl.a. denne fredag på hvad jeg kunne lave på min fridag den onsdag.


Mandag d. 22. Januar

Havde service på morgen kl. 09 på et af mine hoteller, hvilket betød at jeg skulle først på kontoret og hente papirer i hotellets dueslag, og efterfølgende gå hele vejen tilbage igen, da hotellet er ved siden af hvor vi bor. Og efterfølgende skulle jeg tilbage til kontoret igen, da vi havde en ny byvandring og i stedet for at begynde fra shoppingcenteret, som jeg ellers har gjort de andre gange, så begyndte jeg den dag fra servicekontoret. Så alt i alt fik jeg gået rigtig meget den dag.
På min tur var der så de her tre sladretanter, i begyndelsen af tresserne og hver gang vi havde et stop, så kom de bagerst og vi måtte vente på dem. ”Ja vi går altså ikke så stærkt” sagde den ene så,.. (nej det tror jeg på, sådan som de skulle sludre og snakke og se på butikker under hele turen m.m., tænkte jeg). Flere gange når jeg talte, så talte de bare højere for at kunne snakke sammen og næsten overdøvede mig. Ingen situationsfornemmelse.. Total typisk. Jeg sagde heller ikke noget til dem, så de kunne tie stille, så det var ligesom min egen fejl, hvis de forstyrrede mig ;)
Min mor ringede også til mig den dag, og informerede om at nu havde hun altså købt sig en flybillet her til. Jeg blev rigtig glad for nyheden og begyndte allerede at tælle dage ned. Hun ankommer d. 4 februar og skal besøge mig i en uge. Har (desværre) kun mulighed for to fridage den uge, men så er der jo aftener og nogle siestaer også, hvor vi kan tilbringe tid sammen. Glæder mig meget til at se hende. Hun skal bo hos mig og mine samboers lejlighed mens hun er på besøg, så det tror jeg bliver skønt, og samboerne har heldigvis også sagt at det var hel i orden.


Tirsdag d. 23. Januar

Arbejdsdag i lufthavnen og havde allerede kørebusk kl. 08, så solen var ved at stå op da jeg gik hjemmefra, og det var køligt. Omkring de 13 grader. Gik ad San Telmo strandpromenaden hen til busserne og blev igen igen fascineret af de fantastiske turkise bølger, som sprøjter og skylder ind over klipperne i bugten. Så vildt at naturen kan have sådan en ”magt”.
På min bus hjem havde jeg kun danskere, og følte jeg havde et godt overskud, så jeg holdte faktisk en transfer på lidt over en time. Jeg gav så mange informationer og oplysninger, så da jeg satte nogle af gæsterne af, kom de hen til mig og sagde, at de havde rejst her til Puerto de la Cruz over tyve gange og aldrig havde de haft sådan en informativ bustur til byen og så god en guide og det skulle jeg have tak for!!! (Komplimenten gjorde bare at dagen blev endnu bedre!!)
Resten af dagen gik med planlægning af min fridag, som var dagen efter og havde købt mig et kort over øen. Havde besluttet mig for at jeg ville se Anaga halvøen, som er hele Tenerifes nordøstligste del. Bjergene i Anaga området er blevet dannet via vulkanen Teide, som har sprøjtet lava op og dannet den første af de tre øer, der skulle blive Tenerife.
Da vi guider har mulighed for at benytte bil, og da de andre guider ikke skulle bruge bil til noget arbejde, så ville jeg tage en af vores biler og køre ud og udforske Anaga halvøen.


Onsdag d. 24. Januar
På biltur.

Stod op kl. lidt i syv for at pakke en taske til min tur og huskede kamera og bikinien. Hentede nøglerne på kontoret og kørte fra Puerto de la Cruz kvarter i ni. Kørte fra motorvejen ved Tacoronte, hvor jeg kunne vælge at komme af to veje mod nord. Valgte den vej, som går ud til El Pris. En lille by ud mod vandet, som havde et fint udkigspost hvor man kunne se Teide og Puerto de la Cruz i det fjerne. Det var ”jo” tidligt så solen var ikke stået helt op endnu og solens stråler kastede et flot skær over landskabet.
Jeg fortsatte min tur mod Tejina, som var er en lille lokal by med absolut ingen turister. Turen gik videre til Tejina, som havde så dårlig vejskiltning, at jeg må have kørt byen rundt tre eller fire gange, så den føler jeg mig næsten hjemme i ;)
Kom endelig ud på den lille lokale vej, som førte til mange forskellige udkigsposter, og gjorde bl.a. et stop ved ”Mirador de Jardina”. Her fra kunne jeg se næsten alle de byer jeg havde kørt igennem, Teide, La Laguna (den gamle hovedstad) og kunne også se Gran Canaria. Der var utroligt smukt og grønt. Alle bjergene generelt i Anaga området var så frodige og grønne og det er pga. skyerne presser sig på bjergkæden, så skyerne afgiver masser af vand.
Nåede frem til endnu et udkigspost (Pico del inglés), og her var der store turistbusser og fyldt med turister, som skulle tage fotos af udsigten... ligesom mig. Pico del inglés er 960 m over havet, og jeg kunne se noget af byen Santa Cruz her fra, da jeg kunne genkende operahuset.
Herfra havnede jeg af en eller anden grund på en meget lille vej, som førte ned til et område, som hedder Roque Negro. Kunne ikke finde nogen sideveje, så jeg blev bare ved med at køre ned og ned og ned. Og til sidst havnede jeg i en by som hedder Afur, hvilket (åbenbart) var ”endestationen”, for da jeg kom ned til en stor dal, holdte der en enkelt bil på en stor parkeringsplads, og undervejs havde jeg passeret ca. ti huse i Afur byen. De her ti huse var ca. spredt på et areal der svarer til ca. otte fodboldbaner, og jeg så kun een bar og een kiosk/grønthandler. Nogle af husene var blevet bygget inde i klipperne, så de skrå klippevægge, som var langs med vejen havde pludselig en dør og noget der lignede beboelse.
Jeg steg ud af bilen og til min forbavselse opdagede jeg hvor stille der var. En hund begyndte at gø, og det tog et stykke tid for mig, før jeg opdagede at det var hundens ekko jeg kunne høre samtidigt. Det var en sjov oplevelse, og jeg tror hunden blev ved med at gø, fordi den troede der var en anden hund, som gøede til den. Jeg tror aldrig jeg har oplevet så tydeligt et ekko før.
Pludselig kunne jeg høre nogle klokker, som brød ekkoet og denne stilhed og opdagede at der gik ca. ti geder oppe af bjerget. Det var en meget lokal og bondsk by og jeg vil væde på at flertallet af indbyggerne i denne by, aldrig har været udenfor Anaga halvøen.
Så bl.a. en ældre dame midt på vejen, så jeg måtte stoppe helt op før hun flyttede sig. Det var tydeligt, at hun plejede at gå dér, og at det ikke var så tit der kom biler her til, siden det tog så lang tid for hende, før hun flyttede sig fra vejen. For mig var hun en meget typisk indfødt her fra denne meget isolerede landsby.
Hun var iført flere kjoler og forklæder som var i lag på lag. Hun havde mange forskellige farvede klæder på. Manglede alle sine tænder, havde en stor hat på, som var bundet under hagen, en masse farverige plastiskposer, ankelsokker, en stok i hånden og var næsten hel sort pga. hun var solbrændt. Virkelig spændende kvinde, som jeg ville ønske jeg havde et billede af.
Jeg var på Afurs parkeringsplads i ca. ti minutter og så kørte jeg ellers hele samme vej tilbage igen. Nogle af de lokale som gik ved vejkanten kiggede en ekstra gang da jeg kørte forbi og gloede efter bilen, da jeg passerede dem, hvilket jeg godt kan forstå. Jeg ville også undre mig, hvis der kom en ung pige kørende alene i en bil, til et område som AFUR, som ”endestation”! Jeg morede mig i hvert fald.

Jeg kom op til ”hovedvejen igen og kørt til den sydlige del af Anaga halvøen og kom helt ned til San Andrés fiskerbyen, som ligger ca. 7 km nord for Santa Cruz og ved siden af stranden ”Playa de las Teresitas”. Stranden er halvanden km lang og menes at være den længste kunstige anlagte strand i verden. Den her strand har fået importeret sand fra Sahara, så sandet er lidt groft og så er det hel gult. Det er faktisk ret eksotiske omgivelser, med alle palmerne, som er plantet langs med stranden.
Jeg tog til stranden og fik taget lidt sol og slappet af, inden jeg ville køre hjem til Puerto de la Cruz og få noget frokost. Atlanterhavet var koldt, så det blev kun til lidt sopning for mig ;)
Var retur i Puerto de la Cruz omkring klokken tre og havde fået en forfærdelig hovedpine. Havde oplevet fantastiske naturomgivelser i løbet af min formiddag og fik slappet af og hyggede med sambo hjemme i lejligheden om eftermiddagen, så det var en dejlig dag.


Torsdag d. 25. januar
Havde en lidt uheldig start på dagen, da jeg kom lidt for sent ud af doeren. Min dag i dag består stort set kun af service af hotellerne, og sådan kommer min fredag og loerdag også til at se ud, desvaerre. Det regnede i morges og der lå store vandpytter rundt omkring, så det må have regnet en del af natten, men nu her til frokost og hen af dagen er det klaret op igen, så er det heller ikke så koldt… ha ha..

0 Comments:

Post a Comment

<< Home