Amandas blog

En blog hvor jeg vil dele mine erfaringer, overvejelser og oplevelser med andre i min periode fra sommeren 2006 og frem.

Sunday, January 07, 2007

SÅ KOM DER EN MASSE!!!

Bileldet af blomsten er af den typiske papegöjeblomst som vokser her på Tenerfie, også kalde Strelizia. Sådan en blomst koster ca. 100 kr og her koster den ca. 7,50 kr..
Det andet billede er af mig som spiller på congas på "Azucar" en bar/disco, og så fik jeg lov til at spille slasa congas til en sang og det var ret sjovt.

AT ARBEJDE SOM BYGUIDE :

Alt her på øen og i Puerto de la Cruz er ved at tage form og jeg lærer noget nyt hver dag, og det synes jeg er fedt. Hver dag er uforudsigelig og jeg kan godt lide at jeg arbejder lidt under pres. Det har taget lidt tid at vænne sig til guidehverdagen og til hele systemet, og er stadig ikke helt inde i det endnu. Det kommer jo nok lidt efter lidt. Tror der er en del forskel fra Byguide til Ressort eller Sungarden guide. Det kræver en del af en og det, at man er selvansvarlig for nogle hoteller i et område gør, at man ikke kan bebrejde nogle andre hvis der er klager eller hvis det ikke går godt på et hotel. Det kan man kun takke sig selv for, og på den måde gør man også sit bedste, for at få gode Q-tal (kvalitets tal, som vi kalder det for), ude på sine hoteller.
Som Byguide arbejder man også mere selvstendigt og er mere alene, og man har masser af bolde i luften på en gang og papirer at skulle holde styr på, og ikke mindst en masse penge at holde styr på, eftersom vi sælger udflugter, transfer til folk, som ikke har bestilt det hjemme fra osv. Alle de penge er man selv ansvarlig for, så hvis der er noget af regnskabet, som ikke passer, så er det frem med egen pengepung og så ligge de resterende penge som mangler. Det skulle jeg fx gøre i mandags, da der var penge for lidt i min ”hankassa”, som det kaldes... he he. Sådan er det, og hvis det viser sig at der så er for mange på et andet tidspunkt, så får jeg dem i stedet for.

VELKOMSTMÖDE :

Vanligvis på charterrejser er der velkomstmøde på hotellet dagen efter ankomst, men her har vi i stedet det som vi kalder en byvandring, da der er så mange hoteller, og det er umuligt at samle folk på et hotel. Byvandring vil sige, at man mødes med gæsterne dagen efter de er ankommet et sted i byen, og så forklarer man folk hvad man kommer forbi og gør stop undervejs, hvor man viser hvor der kan lejes bil, gode restauranter, udendørshavvandsbassinerne, reklamere for nogle af vores udflugter, viser den gamle bydel, vores service kontor, og meget mere, og til sidst (efter ca. halvanden time) sluttes der af med en velkomstdrink og så kan folk spørge eller købe udflugter hvis de ønsker det.
Det er oftest rigtig hyggeligt at gå den tur og en dag da jeg havde en byvandring, der var der tre ældre søstre, som var med på gåturen, og de gik oppe ved mig som de forreste under hele turen, og hver gang vi gjorde stop, så stod de forrest og lyttede interesserede til hvad jeg sagde. De havde ellers også en masse at fortælle om dem selv, deres liv, og om hotellet, og om hvor aktive de var hver morgen og lavede morgengymnastik osv. Den ene blev hel målløs, da jeg sagde DE til hende, hvilke jeg siger til de fleste af gæsterne, og det blev hun meget beæret over. Det er faktisk ret morsomt, hvad folk lægger mærke til undervejs og hvilke overvejelser de kan gøre sig på sådan en byvandring. Det er udfordrende at stå foran sådan en flok fremmede mennesker og skulle fortælle om byen, og især når nogle af dem er ”repeaters” og ved en del mere end een selv og der har jeg så fordel, for når jeg så hilser på de lokale undervejs på spansk og taler spansk med vores samarbejdspartnere osv, så har folk jo lidt respekt og det sætter mig i godt lys, og straks tror de jo at jeg ved en hel del og har været på Tenerife i flere år ;) ha ha... Men samtidig er det jo også et minus, for så stiller folk en masse underlige spørgsmål om hvor og hvornår der er marked, hvad koster det at komme med bus, hvor kan man gå i biografen, er det muligt at spille golf i nærheden, kan man få recept at lægen til medicin, hvor køber jeg billige smykker, er der nogle arrangementer eller koncerter, hvad koster udflugterne, er frokost inkluderet i prisen, hvor får man gode tapas, er der en god fiske restaurant osv osv osv... Det er ikke så lidt folk de kan spørge om.

PUERTO DE LA CRUZ :

Jeg lærer også byen bedre og bedre at kende, ikke kun ved selv at gå rundt og udforske den, men også ved alle gæsterne spørgsmål, for så lover man (selvfølgelig) at man vil undersøge sagen og så meddele gæsten tilbage, og på den måde får man jo også selv information om de forskellige ting.
Jo mere jeg er og opholder mig i Puerto de la Cruz, jo bedre synes jeg om byen.
Synes virkelig det er en fin og hyggelig by, på trods af at der stadig er mange turister, men der er stadig denne essens og præg af det lokale og det er ligesom en by med plads til alle afhængigt af hvilken vej vinden blæser, så kan man faktisk dufte havet helt oppe ved vores servicekontor. Nogle gange vælger jeg decideret vejen langs med strandpromenaden til kontoret, frem for gågaderne langs med kirkerne og butikkerne, for at mærke den her lidt temperamentsfulde energi, som er ved stranden pga. de store bølger, som bliver kastet ind over klipperne langs med strandpromenaden. Det er helt vildt så store de kan være nogle gange de bølger. Virkelig fascinerende og smukt. Og bliver glad af at gå langs stranden på strandpromenaden. Især når solen er ved at gå ned omkring kl. syv om aftenen og skyerne er lyserøde og alle palmernes skygger bliver lange og mørke langs asfalten.
Vejret betyder også en del for mig, sådan rent psykisk, og der er det bare hel perfekt. Hver dag er det mellem 23 – 27 grader alt efter hvor i byen man er, og om aftenen er det ca. 18 grader. Det er skønt og samtidigt ret surrealistisk, når man tænker på at man render rundt i shorts og en cardigan i december og januar måned.

INDEN JUL :

Jeg får oplevet en masse selv om jeg også er på arbejde. Nogle dage inden jul var jeg bl.a. på en katamaran båd udflugt, som jeg var lidt negativ over, da det var en meget organiseret og typisk turistet tur, og jeg følte det var lidt spild af tid, pga. jeg heller ikke havde det sådan hel godt med helbredet og så var det lidt kedeligt at sejle og bruge så mange timer alene, uden at kende andre. Det var en tur jeg skulle observere, pga. det er en båd udflugt, som vi sælger. Alt i alt var det jo fint, og det var sådan en lidt guidet tur på engelsk og katamaranen sejlede mellem Tenerife og øen La Gomera i nogle timer. Her var der bl.a. mulighed for at se enten delfiner eller hvaler, hvis vi var heldige... og det var vi. Så ca. seks hvaler, hvor finnerne stak op at vandet en gang i mellem og ret vildt at se dem sådan i det fri og ikke i bur. Lidt fed oplevelse og jeg prøvede så vidt det var muligt at fotografere dem, på trods af at katamaranen gyngede en del.
Da dagen var ved at være slut og vi var på vej hjem i bussen, var jeg bare rigtig kold og utilpas, så det endte med at jeg blev syg dagen efter med rigtig meget hoste og ondt i halsen og efterfølgende måtte jeg gå til lægen og melde mig syg fra jobbet.

HOS LÄGEN m.m :

Af hvad jeg har erfaret, så synes jeg altid de spanske læger virker lidt useriøse på den måde de tjekker deres klienter på, og fx den læge jeg var hos, kiggede mig blot i halsen, lyttede til min vejrtrækning, havde læderjakke på, stort mandigt overskæg og en rødstribet skjorte på inden under den her åbne læderjakke, og så var jeg bare færdig efter to minutter og så havde han udskrevet en recept med medicin. (Og så sparer de spanske læger bestemt heller ikke på medicinen). Den her læge udskrev antibiotika til mig og to andre ting også.
Ved ikke om det er en slags konkurrence, de her sydlandske læger nogle gange har gang i, mht. hvem der kan udskrive mest medicin til en patient eller hvor meget de kan få en patient til at fejle på en gang. Og hvis det nu havde været i min landsby i Benalmádena jeg havde fået udskrevet det her medicin, så ville de gamle koner sikkert tale og tro at jeg nærmest var på renden til at skulle dø, og sladderen ville gå og en fjer ville blive til fem høns og pludselig havde jeg nok fået al den medicin fordi jeg havde bronkitis, lungebetændelse og skulle have fjernet mandler.
Derfor hader jeg at gå til lægen i Spanien, og fx i min landsby, der er folk rigtig gode til at tale om hvad de fejler og der bliver ikke sparet på dramatik og overdrivelserne ;)
Spanierne generelt har en tendens til at lave store dramaer og gøre små forkølelser til langvarige indlæggelser.

ARRANGEMENT I SYD :

Har også været til noget julearrangement nede på syd delen af øen, (Playa de las Américas), hvor vi havde en slags julefrokost med vores andre kollegaer, som arbejder der nede. Der var masser af fisk i alle retterne og masser af salt og der var nok af typisk svensk ”Julemust” at drikke og knækbrød. (Så kunne det næsten heller ikke blive mere svensk).
Der blev uddelt gaver og præmier og jeg gik hjem med en god flaske rødvin og noget ”turrón”, som er noget spansk juleguf, som er typisk at spise ved juletid.
Efterfølgende var der en kæmpekage, som var formet som Teide og der var sat mange stjernekastere i toppen, som skulle forestille at Teide vulkanen var i udbrud. Det var en rigtig flot kage som blev rullet ind i salen på et rullebord. (Den var bare alt for sød).
Samme aften fejrede mit team her i Puerto de la Cruz jul sammen, da selveste d. 24 skulle nogle af de andre i lufthavnen så det var en slags juleaften vi fejrede sammen, med en masse god mad og alle vores samarbejdspartnere har givet os mad, kager, slik, vin, champagne, og vi har også fået en serano skinke, så det blev mig som var ”skinkemesteren” og så skar jeg ellers skinke i lange baner til vores julemiddag. Nogle af tøserne var helt overrasket over at man bare spiste skinken sådan og at man skulle skære fra et hel griseben, så det var (åbenbart) en oplevelse for nogle af dem. Rigtig fin aften hvor vi alle kunne være samlet en sidste gang inden dette år var omme.

JULEAFTEN :

Selveste juleaften (d. 24 december), var lidt underlig. Det var psykisk hårdt at vide at familien fejrede jul i Danmark, når man selv sad et ukendt sted blandt fremmede mennesker. Brugte noget af aftenen på at samle en stol fra IKEA, og det tog godt nok lang tid, da jeg intet værktøj havde. Da kl. slog tolv gik jeg til midnatsgudstjeneste i kirken, og det fik sat sjælen i oprør pga. jeg savnede venner og familie i både Danmark og Spanien, vennerne fra guideskolen, mine hunde osv, så det endte med at jeg gik hjem i seng i stedet.

Har bl.a. været i IKEA, (ja der findes også en her på Tenerife) og har fået købt mig et lille møbel, en stol, dyne samt dynebetræk og diverse småting til værelset, så nu er jeg ved at føle mig hjemme her i mit eget værelse. Jeg synes selv jeg er god til at skabe hygge omkring mig, så det var alle pengene værd og har sovet fantastisk godt efterfølgende i min nye dyne. Mit værelse er ikke så stort, men det er stort nok, når man blot skal sove her og have et sted at opbevare sine sager.
I den her uge har jeg servicetelefonen og det er næsten som at være på job i 24 timer i døgnet, groft sagt. Folk ringer om alverdens ting og det kræver så meget energi hvis det er en norsk eller en svensk som ringer. Oftest forstår jeg godt hvad de siger til mig, men de forstår ikke mig, og så snart jeg taler dansk med skandinavisk dialekt eller laver nogle af ordene om til svensk, så går det meget godt. Pludselig har man en del flere ting at se til og holde styr på når man har servicetelefonen og det er virkelig udfordrende at skulle holde styr på alle sine normale ting oveni alle mulige opkald fra fremmede folk. Det som folk spørger om, bliver pludselig til ens ansvar og hvis de spørger om fx hvornår bussen henter dem, når de skal til lufthavnen, så er det ”jo” min fejl, hvis de ikke får rigtig besked.
Man har servicetelefonen i en uge og så er det den næste guides tur til at have den.

NYTÅRSAFTEN :

Den 31. december var jeg på job indtil kl. ca. halv otte om aftenen, så nogle var ude at handle ind og tog bad, og det endte med vi spiste lidt sent. Vi var seks tøser som spiste middag sammen og fik drukken masse champagne og da klokken slog tolv i Málaga (Benalamádena), der ringede min mor til mig for at sige godt nytår. Hun var taget til Málaga for at besøge min spanske familie i nogle dage, og på ti minutter havde jeg både ønsket nytår med min mor, far, faster, onkel, kusine, fætters kone m.fl. Det var rigtig hyggeligt at tale med dem og jeg kunne lige forestille mig hvordan de havde siddet og fejret nytåret hjemme hos min faster. Var så glad på min mors vegne over, at hun var taget af sted til Benalmádena for at fejre nytåret og da jeg talte med dem fik jeg en rigtig sjov oplevelse, som jeg aldrig har haft før. Det er altid mig, som er enten sammen med min mor ELLER min far, så det var underligt at det ren faktisk var omvendt, at det var de to som var sammen og jeg som var et andet sted. Havde aldrig prøvet at tale i telefon med både min mor og far på en gang, på den måde før. Det var sjovt.
Efterfølgende gik vi til byens gamle bydel (den centraleste plads i byen), og nåede der hen til klokken tolv, hvor vi så fyrværkeri og skålede i champagne ud over havet. Der var opsat to scener, een med spansk musik for det lidt modne publikum og en anden scene med noget blandet musik for det lidt yngre. Folk var ville på gaden, og da det ikke var specielt koldt, så kom folk i lårkorte nederdele, stiletter, små toppe osv. Der var rigtig mange mennesker og det var en anderledes og spændende aften end man var vant til. (Synes tit at nytårsaften kan blive en lidt kikset aften, da man så gerne vil have det skal være en særlig aften, og da man til tider ikke kan gøre aftenen ekstraordinær eller særlig nok, så ender det tit med at aftenen er mere eller mindre en fiasko eller en skuffelse i forhold til det man havde forventet eller håbet på af en nytårsaften)... ha ha ;)
Jeg var træt og gik i seng omkring halv tre, for om mandagen skulle jeg arbejde hele dagen, bl.a. have byvandring i byen og have service på hotellerne. Og havde samtidig servicetelefonen. Troede nærmest jeg skulle dø d. 1. januar med alle de opkald der var fra gæsterne den dag.

2007 OG NYE OPDATERINGER :

Nu er vi så kommet ind i det nye år og jeg har set listerne for de destinationer, som man kan søge om til sommer som guide. Må indrømme jeg føler mig lidt i et dilemma, da jeg ikke kan forudbestemme min fremtid på den måde og aner ikke hvad jeg vil. Ansøgningsfristelsen er desuden her i slutningen af januar, så jeg synes det er lidt frustrerende. Tiden må jo vise hvad der sker, da fremtiden ikke kan forudbestemmes.
Desuden er mine Cuba planer ændret, da Anne, som jeg skulle rejse med, rejser med en anden veninde her om ca. 10 dage, så jeg tager selv til Cuba når jeg har tid og er klar til det her i løbet af 2007.
Jeg ville ikke kunne spare så meget op til min Cuba tur, så længe jeg arbejder som guide, da lønnen ikke er så høj... surpise!!
Hvis man vælger at arbejde som guide, så er man har nemlig ikke for at tjene en masse penge. Man vælger guidejobbet hvis man kan lide at lære nye sprog, rejse, lære nye steder og områder at kende i verden, arbejde i godt vejr, lære kulturelle og historiske ting, kan lide at have kontakt med andre mennesker, at arbejde lidt under pres, kan lide at lære nye ting hver dag, hvis man ikke vil have forudbestemte arbejdsdage, hvis man vil have nye bekendtskaber, hvis man kan lide udfordringer og ikke mindst kan lide at udfordre sig selv og at udvikle sig selv og blive bedre og bedre for hver dag. - Det er sådan jeg ser på guidejobbet.

CASA PABLO OG CASINO :

Fredag d. 5. januar var det hellige trekongers dag her i Spanien. Närmest årets störste og vigtigste fest for mange spaniere, isär for börnene, da de får deres julegaver d. 6. om morgenen. Desvärre havde jeg middags arrangement den aften hvor jeg skulle på job. Vi har nemlig en aften med restaurant besög og efterfölgende kommer direktören for byens casino og byder på champagne til gästerne og viser rundt på casinoet. Det var en fin aften, og måtte bide mig selv hårdt i läben, da jeg kunen höre fyrvärkeriet fra optoget og fra hele kavalkaden ude i byen, da jeg SÅ gerne ville have set det elelr oplevet det, nu hvor jeg endelig var i Spanien. Men ja.. sådan var det, og middagen og aftenen med gästerne var jo hyggelig. Og man fölte sig lidt fin og fölte man havde status da man gik rundt på casinoet med sin MyTravel uniform på og skulel väre gästernes "leder" elelr ansvarlige. Det var sjovt at pröve.

I DAG d. 7. JANUAR

I dag har jeg vaeret i lufthaven og havde fire sende buser.. altså fire busser jeg skulle sende afsted til Puerto de la Cruz, og byde velkommen og give besked om vores byvandring i morgen osv osv.. så.. og til sidst havde jeg en körebus, hvor jeg så holder transfer nästen hele vejen.. Min ven fra guideskolen var på sin foerste arbejdsdag i dag, så han var lidt nervös og det var pludselig sjovt at se en anden väre ny og at jeg pludselig kunne läre ham ting. Det var rart at snakke og bruge noget tid sammen og vi kunne tale lidt ”sladder” sammen osv.
Desuden er det sidste nye, at en tredje fra guideskolen kommer også her ne, som golfguide, så han kommer til at arbejde mere selvständigt og i syd, så ham kommer jeg måske ikke til at se så meget.. Men hyggeligt at nogle fra guideskolen er her.. Rigtig fedt.
Om lidt skal jeg til samtale med min service chef (SC), og samtalen går blandt andet på om man vil söge til sommer og hvor man kunne tänke sig at arbejde osv.. Så.. det er ret spändende..