Amandas blog

En blog hvor jeg vil dele mine erfaringer, overvejelser og oplevelser med andre i min periode fra sommeren 2006 og frem.

Saturday, December 23, 2006

Service og fridag.

Jeg har nu vaeret i job i et par dage, og jeg er ved at laere systemet. Hverdagen er en helt anden end man er vant til, så jeg er ret traet om aftenen når jeg går i seng og det kommer vel alt sammen lidt efter lidt.
Onsdag var jeg på min foerste servicetur alene, hvilket vil sige at man har nogle hoteller man er ansvarlig for, og så har man servicetider på hotelelrne, så gaesterne kan komme og spoerge om de ting de vil eller måske koebe billetter til udflugter m.m. Når man er faerdig på sin tur, så er der efterarbejde på kontoret. Havde lidt travlt, da jeg skulle se og oplpeve et show på Tenerife Palace, som er et meget fornemt hotel med forskellgie shows for turisterne osv. Jeg og en finsk pige skulle se det og kom gratis ind via MyTravel og der var reserveret plads til os og gratis drinks osv. Showet var virkelig flot og indeholdte bl.a. noget ekperimenteret og moderne flamingo med masser af bulerias rytmer, så det var skoent at komme lidt ind i "varmen" og ren faktisk foele sig lidt mere spansk, fremfor "skandinaver".

Onsdag talte jeg bl.a. med nogle fra guideskolen og der er sket en masse på skolen siden jeg stoppede. Der har bl.a. vaeret jobsamtaler med "the headmasters" fra både Sverige, Norge og Danmrk, og der er fem fra skolen som havde fået job med det samme og det viser sig faktisk at en af dem kommer til Tenerife og skal arbejde i syd. Han ankommer d. 31 december, og der er jeg på flypladsen, så det glaeder jeg mig meget til. Det bliver sjovt at se en fra guideskolen igen.

Torsdag havde ejg også serve, og uder over mine egne, havde jeg også en kollegas hoteller, da det var hendes fridag, og hun er ansvarlig for et område som ligger lidt laengere vaek, så jeg skulle i bil rundt.
Kollegaer stoler (aabenbart) staerkt på at det kan man sagtens klare som ny. Baade at finde vej, finde parkering, nå hotellerne i tide, ordne papirer, finde de gaester som rejser med MyTravel og opsoege dem osv..
Den aften var jeg foerst faerdig ved halv ni tiden. Var virkelig smadret og det havde vaeret en spaendende dag. Jeg besluttede mig for at gå ud at spise og valgte en kinesisk restaurant, som MyTravel har lidt samarbejde med. Restauranten ligger helt nede ved vandet og på foerste etage, så det var hel perfekt og det var en dejlig udsigt ud over bugten og atlanterhavet og alle julelysene, som man kan se alle vegne. Det er simpelthen så hyggeligt med alle de julelys og meget chamerende at gå i de gamle brostensbelagte gader med julemaend, lyskaeder, julestjerner over alt i hvide og roede, som er plantet i et hvert bed..

Fredag havde jeg fridag, så jeg havde set meget frem til denne fredag, i håb om at jeg endelig kunne få pakket min kuffert ud.
Jeg skulle en tur på politistationen, for at få spansk ID, og det endte fatisk med at jeg var på politi stationen to gange, i banken to gange for at få lavet en bankkonto, og var på servicekontoret tre gange. Det var en "herlig" fridag med alt muligt praktisk... NOT! Jeg blev simpelthen så overrasket over at JEG kunne blive så overrasket (endnu engang) over det offentlige spanske system. Man tror det er loegn, når man skal ordne ting og sager med det spanske system. Det er simpelthen så bureaukratisk med "spansk temperament" og sydlandsk opfoersel.
Jeg blev udsat for mange forskellige ting i går, og her er et af eksemplerne :
- Jeg går i banken for at åbne en konto. Der er en foran mig, så jeg stiller mig paent og venter. Det tager sin tid, og da kunden går, så venter jeg stadig indtil bankmanden er klar. Eter noget tid siger han " Der går lige et oejeblik". Amanda venter stadig, og pludselig kom en mand fra gaden og gik direkte hen til kassen. Bankmanden siger at det foerst er min tur, men manden fra gaden siger noget om at han skal have vaekslet nogle penge. Bankmanden vaeksler penge for ham, men det tager ham ca. 5 minutter for ham at tage i mod hans penge, at finde pengene, tale med sine kollegaer undervejs og give manden sine penge.
Manden går og jeg venter stadig meget utålmodigt, og så kommer en dame ind, som stiller sig ved siden af mig (eller rettere... foran mig) og taler hoejt i sin mobil telefon. Da hun er faerdig, så går HUN også hen til disken og jeg glor bare meget overrasket og til sidst spoerger jeg om det ikke var min tur. Bankmanden siger så "Jamen, jeg skal lige ekspedere damen foerst... hvad drejer deres problem sig om?" Jeg fortaeller så jeg skal åbne en bankkonto, fordi jeg skal modtage loen mens jeg arbejder i Spanien, hvor efter bankmanden siger "Det skal du goere ved den naeste kasse". Jeg blev P**** irriteret og taenkte bare at det undrede mig ikke og det er bare et typisk eksempel på hvordan det offentlige system her i Spanien behandler en og griber ting an på. Vildt typisk, og DERFOR blev jeg overrasket over at JEG kunne overraskes sådan over at systemet stadig var så biokratisk og "ikke-velfungerende", da jeg efterhånden har proevet det rigtig mange gange. Hel vildt.

Nåh, men jeg fik da pakket kufferten ud om eftermiddagen og det var ligesom det jeg gerne ville få gjort på fridagen, så det var da positivt.
Samme aften spiste jeg mig meget maet på "Casa Pablo", som er en restaurant MyTravel samarbejder med, og vi der saelges middage til gaesterne via MyTravel hvor Casino besoeg inkluderes.
Det var en dejlig middag og hyggeligt at hilse på resonalet. Efterfoelgende kom direktoerenog gav rundvisning på Casino og det var vildt fedt og pludselig kunne man foele sig som "en rig" og fin person i denen atmosfaere. Direktoeren gav drinks og champagne til os guider og det var en god oplevelse. ;)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home