Amandas blog

En blog hvor jeg vil dele mine erfaringer, overvejelser og oplevelser med andre i min periode fra sommeren 2006 og frem.

Thursday, March 15, 2007

DEN SPANSKE MODERROLLE

Jeg betragtede min fasters typiske spanske husmoderrolle, som måske er mere
overdrevet end en almindelig spansk husmor, men det er jeg bange for den ikke er.

Her hentyder jeg til, at min fætter som er over tredive stadig bor hjemme, og hun servere mad og gør ting for ham, som om han stadig var et barn. Han betaler ingenting for at bo
hjemme, hun reder hans seng, han betaler intet mad, laver aldrig mad eller husligt arbejde, inviterer aldrig sine forældre på en kop kaffe, køber ikke selv sit tøj, og både min onkel og min fætter skifter totalt roller og personlighed, når de er hjemme sammen med min faster, i forhold til hvis man taler med dem på gaden.
Det er den meget typiske patriakalske holdning, som dominerer i hjemmet og min
faster sørger for alt. For mig at se, er vi ovre i det helt ekstreme og det virker som om det ikke kun et eksempel på det almindelige spanske samfund. Sikkert mere andalusisk.

Det er sjovt at se det udefra, som halv spansk og halv dansk, for sådan en fordeling af det huslige arbejde og kønnenes opførsel overfor hinanden ville aldrig gå i et samfund i Nordeuropa. Utroligt der kan være så ekstreme forskelle og forskellen er også endnu større, da det her er et eksempel fra et bondsk landsbysamfund i det sydlige Spanien som jeg sammenligner med familiestrukturerne og samfundene i den nordlige del af Europa. Store kontraster!

Eftermiddagen gik med ren afslapning på sofaen hos ”Titi” og med at tegne sammen med Barbara (kusinen), som var kommet fra skole, og da min far fik fri klokken halv fem, så mødtes vi og spiste sent frokost / tidligt aftensmad hjemme.
Dejligt at være sammen med far, og høre hvordan hans dag havde været og at jeg kunne være hjemme og vente på ham, da han kom. Det havde været en skøn dag med familiebesøg, gåtur i landsbyen og havde hilst på alle mulige forskellige mennesker jeg kender i byen.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home