Amandas blog

En blog hvor jeg vil dele mine erfaringer, overvejelser og oplevelser med andre i min periode fra sommeren 2006 og frem.

Wednesday, November 01, 2006

Spanien 6 - sept. 06

Hej igen...

Det er blevet d. 23 sept og i aften / nat er der "La noche en Blanco" her i madrid. Det er en slags kulturnat, som kun er EEN nat om aaret og der er mere end 200 forskellige ting, der sker her i Madrid i nat.. Har brugt en del tid her i formiddags paa at finde ud af hvad jeg vil se, hoere, nyde og opleve.

Glaeder mig meget og tror det bliver en spandende oplevelse med gang i byen. Jeg har haft ringet til herberg i zaragoza, da jeg gerne vil se zaragoza inden jeg vender hjemad, men alt optaget.. maaske der er byfest eller noget.. Jeg ringede i stedet til herberg i Lleída og der er saa reserveret vaerelse til mig fra mandag d. 25 til torsdag d. 28,... jeg vil nu alligevel ringe endnu engang til zaragoza, saa jeg evt. kunne naa begge steder.

I gaar var jeg rundt i Madrid (igen) og var bl.a. inde og se en exposicion.. øh udstilling, med fotografen Isabel Muñoz.. hel fantastisk og roerende udstilling. Deeftervar jeg i Parque del buen Retiro og noed gaaturen til Krystal paladset.. et palads lavet i glas. Virkelig smukt. Jeg havde fuglefroe med mig, som jeg havde tilbage fra parken i sevilla, og dem stroegede jeg til duer og graaspurve. Tror aldrig je ghar haft saa mange fugle saa taet paa mig paa en gang. Nogle af graaspurvene spiste fra min haand. Tror der var ca. 5 duer og ca. 100 graaspurve.. fed og intens oplevelse.

Da kl. var 18:00 tog jeg til museet Reina Sofia... et af de stoerste i Madrid, og saa bl.a.a udstillingen med Picasso og saa GUERNICA!! Det var stoerre end jeg troede og Picasso udstillingen var flot. Paa museet er der ogsaa for tiden en udstilling med Gordon Matta-Clark.. en syret mand, som laver surrealistisk kunst.. det er meget efter smag og behag, og jeg broed mig ikke saa meget om det.. Og til sidst saa jeg ogsaa udstillingen med den spanske maler Manolo Valdés.. saa.. alt i alt.. en fed tur inde i Museet med tre fede udstillinger og Guernica var bare et ekstra plus... ;)

Har taenkt lidt over det med min far. Maaske lagde han paa, paa den maade fordi jeg sagde toget stoppede og jeg blev noed til at smutte fordi, jeg havde meget bagage.. men alt det andet brok sys jeg nu ikke var noedvendigt.. Min far er jo i virkeligheden bare en stakkels mand, som ikke har mod til de ting jeg toer, og han er en typisk spansk landsby boer, som knap nok toer tage til nabobyen i frygt for omverdene.. han toer ikke tage paa motorvej fordi der bliver anonceret hvor mange ullykker der sker paa motervejene hvert aar osv osv.. saa.. hvis man har den holdning og lytter til omverdenen og ikke lytter til sine egne vaerdier og goer de ting man vil, saa tror jeg altsaa ikek man kommer langt. Og min far er bare et tydeligt bevis paa dette.. Aergeligt, men saadan er det og han skal jo nok blive god igen.. det er bare vildt at opleve hvordan to kulturer kan reagere saa forskeligt....

-Manda

0 Comments:

Post a Comment

<< Home