Amandas blog

En blog hvor jeg vil dele mine erfaringer, overvejelser og oplevelser med andre i min periode fra sommeren 2006 og frem.

Wednesday, November 01, 2006

Spanien 3 - sept. 06






Billederne : Cykeltur i Cádiz hvor Teresa og jeg lejede cykler i tre timer og så hele halvøen inden vi tog videre til Sevilla og det andet billede er af mig i Sevilla i Parque Maria Luisa, i gang med at fejre duer.


Hilsen her fra Sevilla (Andalusiens hovedstad).

Vi er i sevilla (min veninde og jeg) lige nu og planen er at vi tager videre i morgen til Cordoba, selvom alt kan ændre sig.... Teresa er blevet syg, saa hun har talt lidt om maaske at tage hjem og saa drager jeg selv videre.. Hvis det er saadan, saa kunne jeg godt tanke mig at vente med at tage fra sevilla til i overmorgen da jeg gerne vil til flamenco koncert og se Reales Alcazares, som er en kaempe maurisk borg, som er midt i sevilla... skulle vaere rigtig flot med mange buer og smuk have...
I dag har jeg vaeret alene i sevilla, for som sagt er teresa syg, og jeg har set flamenco mueet her i sevilla og det var alle de ti euro vaerd.. SAA FEDT!! jeg var der i over to timer og jeg noed det i fulde drag..

Vi kom saa derfor aldrig til Sanlucar de la Barameda, som jeg skrev i sidste mail, men i stedet tog vi direkte til sevilla fra cádiz. Vi ankom dog til sevilla kl. naesten ti om aftenen og havde ikk spist endnu og vi anede ikke hvor vi skulle sove paa det tidspunkt og vi havde virkelig meget bagage.. jeg havde desuden pakket en kasse paa nesten 8 kg som jeg skulle sende til DK med nogle ting, som jeg ikke ville faa brug for paa ferien, og da posthuset havde lukke ti cádiz, saa maedte jeg slaebe den med til sevilla paa trods af alt det andet vi havde.. hel vildt fjollet og aandsvagt.. Vi fandt dog en taxi og sadge bare han skulle koerer os til herberget i sevilla og saa ville vi proeve lykken og se om der var plads.... (.. og det var der saa) ;) ha ha.. heldigvis.

I cadiz fik jeg koebt mig en flamenco kasse (cajón).. har allerede en i DK, men den her er lille og lyder vildt godt.. saa saelger jeg maaske den jeg har i DK.. Teresa havde glemt sin guitar, saa hun koebte en guitar i Cásiz og vi har spillet, sunget og jamet sammen paa torve og paa herbergene.. rigtig fedt og jeg laerer en masse sange af hende..

Cádiz var fantastisk med atlanterhav helevejen rundt om byen da det er en halv oe.. virkelig fascinerende og ligegyldigt hvilken retning man gik i, saa kom man til en strand.. Virkelig hyggeligt smuk gammel by med ca. 160.000 indbyggere.. (hvad jeg har faaet at vide).

Den dag vi tog fra Cádis lejede vi cykler for tre timer og cyklede hele cádiz rundt og tog sol og badet i undertoej langt ude i havet, da der er et slot som hedder cadtillo de san sebastian og den ligger placeret for endne af en lang mole.. der badet vi saa og cyklede videre.. hel vildt fedt.. og isaer fedt fordi vi er saa spontane sammen og at vi ikke behoever at have alting planlagt paa forhaand.. vi tager tingeden som det kommer og det kan jeg godt lide..

Her i Sevilla er der meget varmere og det er tydeligt at maerke forskel, da sevilla er inde i landet fremfor ved kysten og her er der ca. 700.000 saa der er stor forskel paa bystoerelsen og ikke mindst paa menneskene.. Man siger at folkene i Cádiz er de mest aabne mennesker i spanien, men personligt synes jeg at folk i sevbilla er mere aabne og venligere.. vi var heller ikke ude, Teresa og jeg, i cádiz som saadan og moedte nye mennesker, men gennerelt er folk mere snaksagelige her..

Det er sjovt at smage nye tapas fra by til by og opleve forskellige vaner fra by til by.. I Cádiz bruger de utrolig meget udtrykket "picha" (hvilket betyder pik paa dansk) og de udtaler alle ch lydene meget anderledes end i malaga.. I malaga omraadet bruger man fx sjaellent picha men tilgengaeld bruger malagenjerne meget udtrykket joder og capullo... Saa.. det er sjovt..

Og fx hvis jeg bestiller en kaffe som jeg bestiller den i malaga omraadet, saa forstaar de slet ikke hvad man vil have elelr i hvilket glas man vil have det serveret i..

I Malaga omraadet er der mange forskellige slags kaffe afhaengigt af hvor meget maelk du vil have i.. her (lidt nordligere) siger man bare kaffe med maelk.. Og seduden drikker man ofte en dobbelt kaffe, hvilket er en kaffe i dobbelt stoerelse (i malaga) og hvis du bestiller en kaffe med maelk her i det nordlige andalusien i deobbelt stoerelse, saa faar du det i et kaempe glas eller i en kaempe kop og det er tydeligt at de ikke lige er vant til at folk bestiller dobbelt stoerelse.. det er rigtig sjovt at oplevel og laegge maerke til de smaa detaljer og isaer dialekterne.. rigtig fedt..

Alt i alt oplever jeg virkelig meget og jeg kan lide det.. Har ikke planer om at tage hjem foreloebigt og jeg tager den tid jeg skal bruge for at se spanien.. mit andet hjemland.. ;)

Paa herberget her i sevilla delere vi vaerelse med en japansk pige (masako), og det er sjovt at tale med hende og ikke mindst at opleve kulturforskellene naar man taler sammen.. Teresa, som er typisk spansk med masser af energi og temperament.. jeg med nordisk opdragelse og lidt mere reserveret og blander alle sprogene sammen og saa masako som er meget reserveret og som fatter minus naar man siger noget og overraskes meget over ting som er almindelige for mig og teresa... det er ret sjovt..

0 Comments:

Post a Comment

<< Home